För er som inte är inne i seo världen (sökmotoroptimering) så kan jag ge en snabb förklaring om vad som gör att en sida positionerar sig högt på Google.

Sökmotoroptimering är uppdelat i två bitar On-Page/On-Site samt Off-Page.

On-Page/On-Site kallas det som man gör på själva sajten. Ser till att ha en bra titel, beskrivning osv på sidan. Man ser över struktur och kod för att den ska tilltala sökmotorn och förenkla och ”framhäva” för sökroboten vad sidan handlar om och på vilka sökord/fraser den bör synas på.

Man jobbar med texterna (content) för att skapa relevans för sökorden man vill positionera sig på. Vill man till exempel synas på billiga elpriser så bör man skriva något om billigare elpriser på sin sida, Ganska enkelt egentligen.

Off-Page innebär länkar, Och lite förenklat så kan man jämställa länkar med röster, Google ser länkar som röster på sidan vilket gör att ju mer länkar desto högre upp åker du upp i träfflistorna. Till detta tillkommer ett antal parametrar så som länkens ankartext och den länkgivande sidans relevans mot sökordet som vill länkas upp.

Länkar är det som verkligen gör skillnad och det du behöver för att ranka bra på lite tuffare sökord. Kort och gott kan man säga bra innehåll och länkar är receptet på bra placering. Dock säger Googles riktlinjer att du inte får påverka din ranking genom att köpa länkar så det gäller att göra det så ”naturligt” som möjligt för att undgå att hamna i diverse filter eller få bestraffningar.

Detta är sökmotoroptimering i väldigt grova och enkla drag och ämnet går att utveckla betydligt mer. Men hoppas ni nu har fått en lite inblick i vad sökmotoroptimering går ut på.

Creative design from the Northeast

Praesent faucibus nisl sit amet nulla sollicitudin pretium a sed purus. Nullam bibendum porta magna.