Välkommen till min Blogg

Dom dagliga upplägen

Rykteshantering, en allt viktigare roll för företag och individer

Rykteshantering, ett ämne som är mycket omtalat inom SEO-branschen men som fortfarande är relativt okänt för den allmänna befolkningen. För idag handlar det inte bara om företagets varumärke, det handlar även om det personliga varumärket. Människor idag är allt mer ego-centrerade och jorden kretsar kring dem. Om någon person skriver skit om en individ går jorden under, i alla fall i individens ögon.

Visst kan det tänkas överdrivet, men faktum är att de där pinsamma bilderna, eller omogna uttalanden kommer att jaga dig under en lång tid framöver. Som trenden ser ut idag så Googlar arbetsgivare sina potentiella anställda och väljer bort dem innan de ens fått chansen till intervju. Jag vet detta för jag är själv skyldig till detta. Får jag en ansökan Googlar jag personen. Gillar jag inte det jag ser kommer de ofta inte längre än så.

Att fler människor behöver rykteshantering (google-städning) i framtiden är en sak som är säker. Problemet är att de flesta företag och privatpersoner inte vet om att tjänsten finns. Många tror blint på att Google själva tar bort träffresultat som är negativa om de bara ber Google om detta. Oj… så fel man kan ha. Chansen att de plockar bort ett resultat är väl en på miljonen, men visst chansen finns ju, som att bli miljonär på en trisslott.

Behöver du eller ditt företag hjälp med rykteshantering, gå in på adamwiberg.se och få hjälp idag.

Tiggare, rykteshantering och SEO

Lite komiskt att just idag pratade jag och min kollega om en herre vid namn Lennart Holmlund och behovet denna man har och kommer få av rykteshantering.

SEO-Profilen Magnus Bråth skrev idag ett inlägg om Lennart Holmlund och hans korkade och osmakliga uttalande angående tiggare som kör BMW och tydligen tjänar ofantliga summor på att sitta i ett gathörn och be förbipasserande personer om växelpengar.

Tragiskt och otäckt när en representant för Socialdemokraterna kan uttala sig så om en väldigt utsatt grupp människor, är verkligen okunskapen så stor hos våra folkvalda politiker? Visst hade uttalandet kommit från en sverigedemokrat så hade jag inte mer en ryckt på axlarna men när en person som Lennart Holmlund gör det så känns det betydligt allvarligare.

Vi på Searchminds tillhandahåller utöver sökmotoroptimering även tjänsten rykteshantering. Och det var ur den aspekten Lennart Holmlund kom på tal mellan mig och kollegan. Lennart kommer givetvis att behöva tjänsten rykteshantering, och där har vi som arbetar med tjänsten ett stort moraliskt ansvar över vilka kunder vi väljer att hjälpa.

Finns kunder jag så här i efterhand anser att vi borde nekat hjälp och Lennart Holmlund är ett sådant fall där jag som Vice VD och delägare skulle använda mitt veto (knappast för att det skulle behövas) ifall frågan om att arbeta med denna skulle komma på tal.

Att ha kunskap om sökmotoroptimering och möjlighet att placera webbsidor högt i sökresultaten eller peta ner som det handlar om i fallet med rykteshantering innebär en stor makt och jag anser att det är något som ska behandlas med respekt och inte tas lätt på.

Så ta nu och tänk efter i vad för samhälle du vill leva i, och om du inte anser att det är ok att sparka på människor som redan ligger ner så låt inte personer som Lennart Holmlund komma undan med så inskränkta och främlingsfientliga uttalanden.

Etisk sökmotoroptimering

Etisk sökmotoroptimering är något som då och då kommer på tapeten i SEO-branschen och har ofta används för att höja sig själv och utmåla andra SEO-Bolag / Konsulter så som varandes ”black hat” och oetiska.

Igår tillkänna gavs att en ny ”branschorganisation” ska bildas som ska gå under namnet Etiska rådet för svensk SEO. Etisk sökmotoroptimering kommer i och med detta att övergå till att bli ett skyddat varumärke och begreppet får efter 15 april inte längre användas i marknadsföringssyfte för andra än medlemmar i föreningen.

Etisk sökmotoroptimering

Så vad är etisk sökmotoroptimering?

Bra fråga, alla har vi olika syn på etik och moral och sätter således vår egen syn på det hela. En del går efter Googles riktlinjer för webbansvariga och anser att allt som bryter mot detta är oetiskt. Ofta är länkarna det som väcker ont blod, och debatten mellan ”naturliga” vs ”köpta” länkar brukar vara underhållande att följa och deltaga i. När det gäller länkar så är min personliga åsikt att det är oetiskt att inte arbeta med det. I övrigt så kan jag absolut stödja en del av riktlinjerna Google lägger fram, som t ex att arbeta med dold text osv.

Annars handlar etiken för mig mer att sätta kundens behov i fokus, Kunden betalar oss för att utföra ett arbete och det är vad som är bäst för kunden och ger resultat som är det viktiga inte vad Google anser om att hyra och köpa länkar. Kan nog faktiskt dra det så långt att jag tycker det är oetiskt att arbeta strikt efter Googles riktlinjer då det absolut inte ger kunden bäst resultat och valuta för investerade pengar. Givetvis ska risker vägas in och diskuteras med kunden.

Hur eller hur så kommer vi aldrig ifrån det faktum att länkar är en stor del i Googles algoritm och med tanke på lanseringen av penguin så kan man ju dra slutsatsen att det så kommer förbli framöver också. Vi ska också vara väldigt klara med att Googles riktlinjer är just inget annat en ett kommersiellt företags egna påhitt och ingen universell lag som vi på något vis behöver följa.

Jag välkomnar skapandet av en oberoende branschorganisation för att skapa större trygghet hos köparna och press på oss leverantörer av sökmotoroptimering att leverera med kundnyttan i fokus. Jag tror det är positivt för synen på SEO och kanske kan föra in lite mognad i en bransch som tyvärr präglats av en marknadsförings taktik som gått ut på att svartmåla konkurrenter framför att visa sina egna fördelar.

Ser fram mot reaktionerna på organisationen och huruvida det kommer påverka svensk sökmotoroptimering och synen på denna.

Vad tycker du om en branschorganisation och vad är etisk sökmotoroptimering för dig?

Sökmotoroptimering för alla

Sökmotoroptimering handlar mycket om länkar och om hur du skaffar länkar. Länkbeten är en del i SEO för att få inlänkar och ett av de bättre länkbetena står Magnus Bråth för.

Jag med flera fick boken Guldläge på nätet skickat till mig, givetvis med tanken att jag ska skriva en recension med länk. Redan där har författarna Magnus Bråth och Michael Wahlgren lyckats och visat att dom förstår seo och är skickliga sökmotoroptimerare. För givetvis kommer vi som fått boken att bjuda på en länk som tack.

Så boken då, kan jag rekommendera den?

Satte mig direkt när jag fick hem boken med en kopp kaffe i soffan och läste den i ett streck. För mig som arbetar dagligen med sökmotoroptimering så blir det utöver nöjet att jag gillar både att läsa och har en förkärlek till seo ett bekräftande av min egen syn på seo.

Den stora behållningen med boken har du som precis börjat intressera dig för seo och går i tankarna att börja arbeta med det själv eller att anlita ett seo-bolag.

Boken beskriver på ett bra och pedagogiskt sätt de olika delarna i arbetet med seo vilket gör att du som blivande kund får en betydligt bättre chans att välja rätt i seo djungeln och faktiskt se om din leverantör jobbar på ett bra sätt med din webbplats positioner på sökmotorerna.

Ger branschen större legitimitet.

SEO-branschen har länge brottats med oseriösa leverantörer och käbbel mellan bolag vilket många gånger befäst stämpeln att sökmotoroptimering är något lite skumt och nästan kriminellt.

Men ju mer företagare förstår vad det handlar om och vad vi som arbetar med den här typen av marknadsföring (och sälj, för mig är seo en extra säljare) faktiskt gör, desto bättre rykte får sökmotoroptimering. Ironin i det hela då vi förespråkar att nätet är framtiden så tror jag att en fysisk bok hjälper till att göra branschen mer synlig och förtroendeingivande, vilket gynnar alla oss som arbetar med sökmotoroptimering.

Därför har jag inget problem med att skriva detta blogginlägg och bjuda konkurrenter på länkar ;)

Negativ seo

För några dagar sedan så upptäcktes ett försök till negativ seo på en känd sökmotoroptimerares jämförelse sajt för sms lån.

Det var Simon Nyströms sajt Smslånonline.se som blivit utsatt av en namngiven person, Har ingen anledning att outa personen mer utan tror han har fått en knäpp på näsan så det räcker.

Vad som hände med sajten kan ni läsa på Simons blogg där han beskriver tydligt vad som hänt. Problemet är bara att det väckte tydligen fler spammare och idag upptäcktes att någon lagt c:a 800 länkar mot samma sajt för att få Google att peta ner den i träffresultaten.

Normalt så skulle jag inte länka till en sajt om smslån men gör ett undantag i detta fallet då jag tycker det är rent ut sagt för jävligt att försöka slå ut sina konkurrenter på detta sätt.

Vill du ligga etta på ett sökord så gör det på rätt sätt! Gör det för att du förtjänar det och inte genom att få dina konkurrenter bort filtrerade av Google.

Hoppas att det kommer fram vem som är skyldig och att personen får äta upp vad den gjort.